Ack värmeland.

Det är mycket som händer i Värmland just nu, flera långfilmer har producerats av Film i värmland de senaste 2 åren o vad jag hört så har 4 nya långfilmer i förarbete till nästa år.

Det är även mycket på gång bland låg-nollbudget filmarna också, vad som inte snackas om är att det även finns flera som försöker eller producerar noll-lågbudget långfilmer. Min kompis Robert. P Olsson har redan ett färdigt manus för en långfilm som går i produktion nästa år. Jag håller även på o klippa hans senaste kortfilm Fyren. www.bigbellyfilm.se

En annan kompis Henrik Sjöman har genomfört ett ganska ambitiöst långfilmsprojekt, med bla. Michael Mansson i huvudrollen. Filmen heter På Djupet. http://www.padjupet.se/

Mycket långfilmer på g här alltså. Själv vill jag också sätta igång med nånting, långfilm är ju en utmaning om man bara gjort kortfilmer tidigare. Måste genomföras så seriöst som möjligt om det ska funka, bra produktion o folk runtomkring och allt ska hålla i kanske 14 dar och det ska inte strula sig för mycket så att resultatet blir dåligt eller stämmningen på plats blir dålig. Måste kombinera det med bra folk runtomkring. Annars kan man få ett helvete. Det är lite då jag tänker att man måste nog styra en lite högre budget för att kunna genomföra det. Jag har flera färdiga manus, måste bara välja ut ett projekt o sen komma på en plan.

Det går ju att göra långfilm det är ju itne omöjligt man kan springa ut med en kamera o slarva ihop det, Känner folk som gjort det o sen fått ut sin på dvd och världistribution. men jag har ändå ganska höga krav på att jag vill att det ska bli visuellt bra, alla kamerainställningar måste bli bra, Bra ljusättning viktigast av allt nästan att skådespelerit håller o trovärdigheten håller osv, jag vill ha bra täckning på så mycket som möjligt, Jag vill både mätta mina egna konstnärliga krav och samtidigt ge ett första bra intryck.:)

Det finns många exempel på folk som gjort långfilmer men sen struntat i det visuella och då kan slutresultatet bli lidande eller så kan det bli jättebra också.:) Det beror på vad för typ av film man gör, om vi tar de värmländska filmarna Dubbel Jonas som gör sina filmer halvdokumentära där deras stil inte är att bry sig för mycket om kameran men mer fokus på skådisar och handlingen. Deras filmer är skitbra! Dubbel Jonas håller förövrigt på o spelar in sin första långfilm nu, jag har sett lite scener och tycker det ser väldigt bra ut. Om ni sett deras kortfilmer som Natan eller Izidor så vet ni kanske vilka de är.

Nu nämner jag inte hur viktigt manus är, men det tror jag nog de flesta hört.;)

Efter att Anders avvecklade Great World Network och jag la ner så mycket energi på vietnamfilmen cannes resan osv, kände jag att jag ville ta en paus från utveckling av mer ambitiösa filmprojekt.

Men nu när jag satte igång o grejja med Some Diggin To Do började det hända saker inom mig. Efterarbetet har börjat ta fart, resultatet är så bra. Det här är en riktigt bra film! Alla som ser klipp från filmen verkar bli imponerade. Speciellt av skådisarna som gör ett kanonjobb. Johan har börjat med digitala effekter och har skickat nya klipp varje dag den senaste veckan. Jag blir så glad! Jag får sån energi bara när jag får se nya grejjer, jag känner att jag brinner verkligen för det här. Jag vaknar till liv o blir super entusiastisk! Fan det här är anledningen till varför jag håller på med film, älskar det här! När man får bra resultat o filmen får nya förbättrade vändningar i efterarbetet.  Kick ass! :) Blir nog lättare o lägga min energi på ett större projekt när jag är färdig med diggin.


Nu har jag haft min paus laddat batterierna o fokuserat på annat i livet. Det är dags nu o ta tag i saken!

Kommentarer
Postat av: Nicklas Sternegård

Bra inlägg!

2008-09-11 @ 09:14:30
URL: http://www.sternegard.blogspot.com
Postat av: Robert P. Olsson

Kul att läsa. Ja, det bubblar verkligen i Värmland. Vill också klargöra att jag inte skrivit manus utan det är Jimi Elion som skriver sin första långfilm. Den kan mycket väl produceras nästa år.

Gôtt å höra också att inspirationen kommit tillbaka till herr Paulakoski.

Kör hårt! Ett budskap till alla filmare i länet.

2008-09-16 @ 22:29:56
URL: http://www.bigbellyfilm.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0